Kun sattuu olemaan voimamittari lainassa ja (nimenomaan sattuu olemaan) ihan ikiomana melkoisen pätevää slacklinekamaa, niin nytpä kokeillaan miltä vähän isompi voima tuntuu. Slacklinella olen kyllä ihan kävellytkin, ja aion kävellä taas kunhan nurmikko lakkaa olemasta mutaa, mutta sen tasoisen harrastamisen voisi vallan hyvin hoitaa pätkällä nylonliinaa ja muutamalla sulkurenkaalla. Kamat on kertyneet muita tarkoituksia varten, kuten tällaista:
|
Riippumattoilua |
Olen yrityksen ja erehdyksen kautta hakenut taljaa, jolla liina olisi mukava kiristää. Tällä hetkellä evoluutio ryömii tässä kohdassa:
|
n. 12:1-taljani. Voimat ovat minimimurtolujuuksia, paitsi WLL:llä merkityt maksimikäyttökuormia. |
Siinä on simppeli 6:1 jota vetää z-rig. Kuten z-rig-testissä opittiin, tuo kombo on oikeasti luokkaa 2:1. Silti tuo on mielestäni oikein mainio, kunhan lakkaa olettamasta että z-rig olisi 3:1. Näin saa näppärästi 2:1-systeemin, joka hoitaa samalla "resetoimisen" eli vetää köyden pidätinlaitteen läpi. Olen myös aika tyytyväinen siihen, miten eri osien lujuudet ovat mukavasti harmoniassa. Olen käyttänyt enemmän kahdella tuplapyörällä rakennettua 5:1, jota sama z-rig vetää, mutta sillä ei päästä ihan niin kauniisti 10 kN käyttökuormaan, jos nyt ei varmaan pystyisi vetämäänkään. Tosin etenkin släkätessä esijännitys ja liinalla pomppimisen aiheuttamat huiput ovat aivan eri asia, ja olen ainakin toistaiseksi aina jättänyt systeemin taljan varaan. Ehkä vielä harjoittelen soft releasen käytön.
Yksinkertaiset taljathan ovat yleensä huonoja. Jos 6:1-taljassa käyttää 97% hyötysuhteella rullailevia kuulalaakeroituja pyöriä, on lähinnä vetopäätä olevan köysikerran voima 100%, toisen 97%, kolmannen 0.97*0,97=94%, sitten 91%, 89% ja viimeisenä 86%. Nämä yhteen laskemalla saadaan n. 560%, eli todellinen taljasuhde on luokkaa 5,6:1. Jos tarvitaan voimaa tehokkaasti, kannattaa kasata vaikka kaksi z-rigiä peräkkäin. Se ei kuitenkaan sovellu kovin hyvin näin suurille kuormille, koska kuorma tulee kokonaan toiselle näistä systeemeistä ja siis ensimmäinen pidättävä laite on suoraan kuormassa kiinni. Siispä on ensin leikattava voimasta liiat pois vaikka 4:1-taljalla.
Liina on
Landcruising Slacklinesin Core 2 high stretch ja soljet saman firman
Lynx 4. Niille yhdessä luvataan 10 kN WLL (work load limit), joka on aika paljon kun ottaa huomioon että liinan minimimurtolujuudeksi annetaan 42 kN. Mutta uskotaan, uskotaan. Vaikkei nyt ollakaan ripustamassa mitään mihinkään korkealle, niin huomautetaanpa jo tässä, että liina, soljet, sakkelit ja kuormaliinat eivät ole kiipeilysertifioitua tavaraa eikä slackline ole missään tapauksessa ihmisten ripustamiseen sopiva järjestelmä, siis ilman varmistusta. Jos mennään korkealle, liinaa voi käyttää kuin mitä tahansa rakennetta: skeptisellä asenteella. Ja on erikseen oltava tilanteeseen sopiva kiipeilyteknisesti kelvollinen varmistus. On myös muistettava, että matalajoustoinenkin liina ja sen päässä olevat metallikamat ovat melkoinen katapultti kiristettynä, joten on suojauduttava muultakin kuin putoamiselta.
Mutta siis nyt päästään jyvälle siitä, millaisia voimia todella saan liinaan! Jos pitäisi hahmotella jotain arvauksia, lähisin siitä että voimakerroin on kymmenen ja kahdentoista välillä ja jaksan nykimällä vetää olosuhteista riippuen luokkaa 0,8 kN. Siispä 8-9.6kN. Kymmenen olisi tuulettamisen paikka. Muuten, taljan vetäminen salilla on paljon helpompaa kuin puusta roikkuen...
En uskalla laittaa enForceria suoraan liinan jatkeeksi, vaan mittaan taljan sisältä kahdesta kohdasta: punaisen ankkurilevyn ja sinisen / punaisen pyörän väliltä. Samalla voi yrittää hahmottaa, miten voimat jakautuvat. Jos tuo yllä oleva prosenttien ynnäily pitää paikkansa, sinisen pitäisi kantaa 100%+97%, punaisen loput 360%. Eli suhde ei ole 1:2 vaan 1:1.8, koska voima pienenee köyden kääntyillessä taljassa. Tässä on muuten perustelu sille, että sininen pyörä on lähempänä vetopäätä. Ainakin paperilla tätä nimittäin on mietitty!
Sitten pihalle. Ensin mittasin erikseen muutaman voima-arvon punaiselta ja siniseltä pyörältä. Parhaani mukaan kiristin 10kg, 20kg, 30kg ja 40kg Clasun matkalaukkuvaa'alla. Sitten luin kunkin kohdalla maksimivoiman enForcerilta.
|
Sinisen pyörän voimaa mittaamassa |
|
Tarkkana vaa'an kanssa |
Tulokset:
kg | sin (kN) | pun (kN) | suhde |
10 | 0.38 | 0.56 | 1.47 |
20 | 0.76 | 0.98 | 1.29 |
30 | 1.02 | 1.6 | 1.57 |
40 | 1.52 | 2.04 | 1.34 |
"Suhde" tarkoittaa punaisen ja sinisen pyörän voimien suhdetta. Voihan nenä, melkoista hajontaa. Pahaksi onneksi (tai tavallaan onneksi, turvallisuuden kannalta) poimin pihalla tuon helpoiten laskettavan suhteen joka saatiin 30 kg:lla, enkä yhtään laskeskellut muita. Luultavasti totuus on jossain 1.4:n kieppeillä.
|
Laskeminen on vakava asia |
Noh, 1.6:n perusteella laskeskelin että siniseen pitäisi vetää 3.8 kN, ja miehän vedin!
|
Hiiop |
|
Piti olla yhteensä 10 kN, oli jälkeenpäin tutkaillen ehkä 9.4 kN |
Mutta eipä hätää, tuolla taljalla kyllä vetää sen verran lisää että saadaan kymmenen kasaan, Ja kuten sanottu, ei edes pitäisi olla tarvetta, koska tämä on vasta esijännitys. Loput hoituu kyllä kuormittamalla! Jännää päästä testaamaan sitäkin vielä joskus. Tämän leikkituokion suurimmat opetukset olivat sellaisia, joita on mahdotonta jakaa kirjoittamalla: pientä kosketusta siihen, miltä tuntuu köysi jossa on pari kilonewtonia ja liina jossa lähes kymmenen. Näppituntumaa ei koskaan voi olla liikaa.
|
Olivia kävi tarkastamassa |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti