maanantai 16. syyskuuta 2019

Köysipyörät ja köysimateriaalit

Tiedetään, että köysipyörän halkaisija vaikuttaa köysipyörän hyötysuhteeseen. Toki on helppo arvata, että kyse ei ole absoluuttisesta koosta vaan pyörän ja köyden kokojen suhteesta. Tästä saatiin vihjettä esimerkiksi täällä.

On melko selvää, ettei asiallisesti laakeroidun köysipyörän laakeri (oli se sitten liuku- tai vierintälaakeri) ole vastuussa kovinkaan isosta osasta häviöitä. Pohdiskelin täällä laskeutumislaitteiden energiataloutta, ja tulihan tuossa mainittua esimerkkinä myös köysipyörä. Toki laakerilla on jokin merkitys, huonolla laakerilla hyvinkin aivan mitattava.

Jos köysipyöränä käytetään pelkkää sulkurengasta (tai jotain muuta kiinteää esinettä), köyden ja sulkurenkaan rajapintaa voidaan pitää jonkinlaisena liukulaakerina. Tällaisen kontaktin kitkaa kuvaa capstan-yhtälö, jota hieman käsittelin täällä.

Oletetaan siis, että köysipyörän tai sellaisena toimivan sulkurenkaan hyötysuhde on yhdistelmä köyden sisäistä kitkaa ja laakerikitkaa. Edelliseen vaikuttanee eniten köyden ja köysipyörän halkaisijoiden suhde. Jälkimmäinen taas riippuu laakerin ominaisuuksista tai liukulaakeroinnin tapauksessa materiaalien välisestä kitkasta.

Tein 90 näytteen kokoisen testisarjan vakituiseksi muodostuneella tavalla, jonka olen esitellyt ainakin täällä. Toistin jokaisen materiaaliparin kolme kertaa. Materiaalit olivat:
ja
  • Semistaattinen köysi (Petzl Grillonin)
  • Dynaaminen köysi n. 10,5 mm (en valitettavasti muista merkkiä)
  • Puoliköysi, Beal Cobra II 8,6 mm
  • Petzl PUR'Anneau lenkkinä
  • Wild Country 10 mm dyneemaslingi, lenkkinä
  • Edellinen nauhana
  • Ocun O-sling (16 mm nylon, litteä) lenkkinä
  • Black Diamond Nylon Runner 16 mm (tubulaarinen) lenkkinä
  • Nylon-naru, Mammut, 6 mm
  • Dyneemanaru, Beal 5,5 mm
"Pyörinä" toimivat välineet oli valittu sillä ajatuksella, että konteksti on harrastekiipeily ja etenkin satunnaisilla kamppeilla rakennetut improvisoidut pelastusärjestelmät. Paksua alumiinisulkurengasta edusti Attache, ohutta rimpulaa Ocun. Positronit astuivat kuvaan vähän eri syystä: en omista kuin yhden vanhan Attachen ja halusin kokeilla yläköysiankkurin kitkaa. Tethys on samaa kaliiberia kuin itse pelastussetissä kanniskelemani Petzl Partner ja Rollclip on kiinnostava välimalli.

Nauhalenkin käyttäminen "nauhana" tarkoittaa sitä, että lenkki joko leikataan poikki tai jollain muulla tavalla järjestetään niin, että vain yksi nauhakerta on kuormitettuna. Etenkin leveät nauhat ovat hankala tapaus köysipyörille tai sellaisina toimiville sulkurenkaille:

O-sling (oikealla) hakeutuu hankalaan asentoon parinkymmenen sentin liukumisen jälkeen, vaikka alussa olisikin aseteltu nätisti kerrokset päällekkäin.
Hyötysuhdearvot ovat 1kN kohdasta kuvaajaa, jossa hyötysuhde on piirretty köyttä vetävää voimaa vasten. Arvoissa ei tyypillisesti esiintynyt juurikaan heittelyä välillä 250... 1000N. Tyypillinen kuvaaja parivaljakolta PUR'Anneau - Rollclip:

Pystyakselilla hyötysuhde (Rollclip-PUR'Anneau), vaaka-akselilla input-voima newtoneina.
Sitten tulokset:

KöysiPyörä123KA (%)
Keskihajonta (%-yks)
6 mm naruTethys0.9350.940.9493.80.3
5,5 mm dyneemanaruTethys0.9350.9370.93993.70.2
10 mm dyneema lenkkinäTethys0.9250.9310.9392.90.32
PUR'AnneauTethys0.9150.9210.92592.00.50
6 mm naruRollclip0.9130.9110.91391.20.1
5,5 mm dyneemanaruRollclip0.9020.9070.91290.70.5
10,5 mm dynaaminenTethys 0.8940.8910.88789.10.35
PUR'AnneauRollclip0.860.8840.89187.81.63
10 mm dyneema lenkkinäRollclip0.8660.8720.8887.30.70
10,5 mm dynaaminenRollclip0.8450.8470.84684.60.10
11 mm EN1891Tethys0.8130.8140.81381.30.1
11 mm EN1891Rollclip0.7980.780.77578.41.2
10 mm dyneema nauhanaKestrel0.6780.6890.70669.11.4
PUR'AnneauAttache0.6770.6850.69368.50.8
10 mm dyneema nauhanaAttache0.6650.69568.02.1
6 mm naruAttache0.6560.6760.67666.91.2
6 mm naruKestrel0.6490.6520.66665.60.9
10 mm dyneema lenkkinäAttache0.6460.6560.65765.30.6
5,5 mm dyneemanaruAttache0.6360.6440.66564.81.5
5,5 mm dyneemanaruKestrel0.6360.6380.63763.70.1
PUR'AnneauKestrel0.5460.5850.57957.02.1
10,5 mm dynaaminenPositron0.5560.5670.57256.50.82
Cobra IIPositron0.520.5240.52456.50.23
10 mm dyneema lenkkinäKestrel0.5390.5480.57555.41.9
O-slingAttache0.5330.550.5454.10.9
Nylon RunnerAttache0.5360.5280.54253.50.7
11 mm EN1891Attache0.5480.5240.52353.21.4
10,5 mm dynaaminen2x Positron0.440.4210.43543.20.98
Nylon RunnerKestrel0.4130.4140.43442.01.2
O-slingKestrel0.3920.3640.38738.11.5

Sama järjestettynä laitteittain paremmuusjärjestykseen:

KöysiPyöräHyötysuhde
6 mm naruTethys93.8
5,5 mm dyneemanaruTethys93.7
10 mm dyneema lenkkinäTethys92.9
PUR'AnneauTethys92.0
10,5 mm dynaaminenTethys89.1
11 mm EN1891Tethys81.3
6 mm naruRollclip91.2
5,5 mm dyneemanaruRollclip90.7
PUR'AnneauRollclip87.8
10 mm dyneema lenkkinäRollclip87.3
10,5 mm dynaaminenRollclip84.6
11 mm EN1891Rollclip78.4
PUR'AnneauAttache68.5
10 mm dyneema nauhanaAttache68.0
6 mm naruAttache66.9
10 mm dyneema lenkkinäAttache65.3
5,5 mm dyneemanaruAttache64.8
O-slingAttache54.1
Nylon RunnerAttache53.5
11 mm EN1891Attache53.2
10mm dyneema nauhanaKestrel69.1
6 mm naruKestrel65.6
5,5 mm dyneemanaruKestrel63.7
PUR'AnneauKestrel57.0
10 mm dyneema lenkkinäKestrel55.4
Nylon RunnerKestrel42.0
O-slingKestrel38.1
10,5 mm dynaaminenPositron56.5
Cobra IIPositron56.5
10,5mm dynaaminen2x Positron43.2

Huomioita:
  1. Hieman asiasta irrallaan: Kaksi sulkurengasta on selvästi tahmeampi kuin yksi. Tätä ei selitä pieni kaarevuussäde eikä capstan-yhtälö. Tämän yhden mittauksen perusteella yläköysiankkuri siis välittää varmistajalle alle 45% kiipeilijän aiheuttamasta kuormasta - toisin sanoen ankkuri haihduttaa enemmän energiaa kuin varmistuslaite (tarkemmin sanoen: ankkurin ansiosta haihtuu).
  2. Dynaaminen köysi näyttäisi olevan liukkaampaa kuin semistaattinen, ja hieman ohuempi dyneemanaru on tahmeampaa kuin nylon. Erot ovat pieniä ja sulkurenkaiden tapauksessa voidaan selittää myös kitkalla, mutta ei se kovin tyydyttävä selitys olisi.
  3. Capstan-osuus kitkasta näyttää rajoittavan köysipyöränä käytettävän sulkurenkaan hyötysuhteen 70% tienoille - näillä materiaaleilla.
  4. Nauhan ja slingin ero on selvä. Datassa on ongelmia ja nauhaa koskevat mittaukset olisi syytä uusia. Kestreliä vasten saatiin selvästi paras ei-laakeroitu tulos ja Attachen datasta paitsi puuttui yksi piste (huolimattomuutta), keskihajonta oli hälyttävä. Kun vertaa esimerkiksi narujen tuloksia, voisi olettaa että oikea arvo Attachelle ja dyneemanauhalle olisi ainakin 70%.
  5. Nauhalenkkien arvoissa oli myös paljon hajontaa, mikä selittyy satunnaisella ajautumisella levälleen vasten pyörää tai sulkurengasta (ks. kuva ylempänä).
  6. Tubulaarisen ja paksun litteän nauhalenkin välillä on selvä ero, joka tukee teoriaa materiaalin sisäisestä kitkasta. Jos nauhalenkin kaksi kerrosta onkin huonompi kuin nauhan yksi ohut kerros, kaksi "yhteen ommeltua" kerrosta on pahin. Tubulaarisessa lenkissä on vastaavasti neljä puolikkaan nauhan kerrosta, kun taas Ocunin litteässä kaksi yhden nauhan paksuista kerrosta.
  7. Narulla tai ohuella nauhalenkillä "80% köysipyörä" on helposti "90% köysipyörä". Tosin aiemmat mittaukseni on yleensä tehty EN1891-köydellä, ja ainakin tämän mittauksen pieni data viittaisi siihen, että dynaaminen olisi helposti huomattavasti tehokkaampi pari köysipyörälle. Silti dynaamiseenkin verrattuna narulla tai dyneemalenkillä saadaan yli 10 %-yksikköä parempia hyötysuhteita niin pyörien kuin sulkurenkaiden kanssa.
1-kohdasta pieni lisähuomio, vaikka nyt sitten miten sivuraiteille menevä. Capstan-yhtälö tosiaan perustuu pelkästään materiaalien väliseen kitkaan, ja siinä oleellista on se kulma, jonka köysi yhteensä kiertyy "pollarin" ympärille. Köyden sisäisen kitkan teorian pohjalta tekisi mieli olettaa, että isompi kaarevuussäde (kuten kahdella sulkurenkaalla epäilemättä on verrattuna yhteen) johtaisi pienempään sisäiseen kitkaan, kuten on asian laita isomman köysipyörän tapauksessa. Tässä on kuitenkin se ero köysipyörään, ettei kaarevuussäde ole vakio, vaan vain keskimäärin isompi kuin yhdellä sulkurenkaalla:

Kaaviomainen esitys yläköysiankkurista ja köydestä
Köyden siis voi ajatella tekevän ensin 90º kaarteen, sitten oikenevan, sitten tekevän uuden kaarteen ja sitten taas oikenevan. Matemaatikkojen silmissä suoran viivan kaarevuussäde muuten on ääretön ja kaarevuus nolla. Mielessäni on selkeä kuva siitä, miten tällainen ilmiselvästi aiheuttaa enemmän kitkaa köyden sisällä kuin yksi kaarteeseen lähteminen ja yksi kaarteesta oikeneminen - vaikka sitten kaarteen matka olisi yhteensä sama. Ajatellaanpa kokonaista kierrosta tai vaikka useita kierroksia köyttä jonkin puolan ympärillä. Ei kai ole mitään ongelmaa siinä, että köysi on näitä kierroksia tehdessään kokonaan kangistettu jollain Harry Potter -tyyppisellä loitsulla, ja ikään kuin sisäisesti staattisena vain pyörii puolan ympäri. Kun köysi kerran on vakiosäteiselle kaarteelle asettunut, sen sisällä ei tarvitse tapahtua minkäänlaisia muutoksia ennen kuin köysi virtaa seuraavan sellaisen pisteen ohi, jossa kaarevuussäde muuttuu. Hypoteesini on, että tämä kaarevuussäteen muutos on köyden sisäisten kitkahäviöiden ytimessä. Tutkittavaa riittää!

keskiviikko 12. kesäkuuta 2019

Oikean elämän ankkurikulmat

Tässä ei ole tarkoitus ehdottaa, ettei liian suurista ankkurikulmista olisi tarpeen varoittaa kursseilla. Onhan totta, että 120º ankkurikulma tuottaa molempiin pisteisiin sen kuorman, joka itse ankkuriin kohdistetaan ja suuremmat kulmat vieläkin suuremman.

Mutta kuinka helppoa on oikeasti rakentaa ankkuri, jonka kulma todella on yli 120º - siis kunnolla kuormitettuna, kun löysät on kiristetty pois ja ankkuri löytänyt muotonsa? Eihän ole mitään syytä olla huolissaan esimerkiksi alle 2 kN kuormista, vaikka se olisi minkälaisen ankkurikuorman tulos.

Testasin vähän. Rakensin pihalle mm. Suomen Kiipeilyliiton koulutuksissa opetettavan kahden puun ankkurin niin kireälle kuin sain. Ankkurissa on siis kaksi semistaattisesta köydestä tehtyä haaraa, joista toisen molemmissa päissä on kahdeksikko ja toisen "alapäässä" on kahdeksikko ja lähempänä puuta on siansorkka sulkurenkaassa säädettävyyden takia. Haarat olivat 2,3 metriä pitkiä ja toisen haaran puolella oli lisäksi 60 cm voimamittaria ankkureineen.

Ison kulman ankkuri(ko?)
 Lopputuloksena oli näennäisesti ehkä 170º ankkuri - melkoisia voimia tuottava siis, vai? Ihan ankkurigeometriasta saadaan yksinkertaisen mekaniikan keinoilla laskettua, että 170º ankkuri 5,7-kertaistaa ankkuriin kohdistetun kuorman siirtäessään sen pisteille. Siis jos tällaiseen ankkuriin ripustetaan 100kg, molemmat pisteet kokevat 5,7 kN kuorman - kunhan kulma tosiaan on 170º silloin kun tuo 100kg roikkuu ankkurissa.

Kuvan ankkuri epäilemättä moninkertaistaa voiman, sen voiman jonka keskuspisteeseen kiinnitetty, toistaiseksi löysä, vasemmalle menevä köysi ankkuriin kohdistaa. Siispä kenties 50 N saa aikaan 250 N kuorman. Hui.

Rakkaita kamoja
Kasvatin ankkurin kuormaa vetämällä vinssillä 4,7 kN keskuspisteeseen. Samalla mittasin siansorkkapuolella olevaa voimaa. Ankkuri näytti lopussa tältä:
Keskikokoisen kulman ankkuri
ja voimaa mittasin toisesta (kuvassa alempi) haarasta maksimissaan 3,6 kN. Vaikka siis ankkuri ehkä moninkertaisti voiman jossain vaiheessa, suurin voima oli kohduullinen 3,6 kN per puu, ja sen aikaansaamiseen vaadittiin 4,6 kN. Kulman voisi silmämääräisesti arvioida suuremmaksi kuin 120º, mutta luulisin ettei perusfysiikka petä.

Ankkurin haarat siis antavat erilaisista syistä periksi sen verran helposti, että esimerkiksi 4,7 kN kuormalla ankkurin tasapainotilanne on kohtuullinen 120º luokkaa oleva kulma. Näitä syitä ovat tietenkin semistaattisen köyden SEMIstaattisuus, solmujen kiristyminen jne.

Määritellään symmetrisen kahden pisteen ankkurin "sivukulma" a, leveys S ja haaran pituus L seuraavasti:

Kun kuvitellaan, että alkuperäinen kulma A on 180º ja vastaavasti a = 0, on siis L = S/2. Kun ankkuri venytetään pienempään kulmaan A, täytyy siis haarojen venyä suhteessa alkuperäiseen pituuteensa:

L/(S/2) = 1/cos(a)

Tällä perusteella voidaan päätellä, että sivukulmalla a ankkurin haarat ovat venyneet prosentuaalisesti suhteessa alkuperäiseen pituuteensa näin:

30º sivukulma (joka vastaa ankkurikulmaa A = 120º) on siitä kiinnostava, että siitä eteenpäin ankkuri ei varsinaisesti kasvata voimaa. Toki se sitä pienemmilläkin kulmilla kaikkea muuta kuin jakaa kuorman kahtia, mutta ainakaan ankkuri ei tee mitään voimaa kasvattavia yllätyksiä. Nähdään, että tällaisen ankkurin haara on venynyt 15,5%, tai ylipäätään on 15,5% pidempi kuin puolet ankkurin pisteiden välisestä etäisyydestä.

Vaikuttaisi siltä, että 3,6 kN riitti helposti pidentämään testiankkurini haarojen pituutta tuolla 15,5%:lla. Absoluuttisena pituuden muutoksena se olisi siis 35 cm. Eipä ihme, EN1891-köysi venyy muutenkin helposti monia prosentteja 1 kN kuormanlisäyksellä, puhumattakaan solmujen kiristymisen antamasta löysästä. Ne solmut sivumennen sanoen kiristyivätkin ihan kunnolla; kasia katsomalla voi hyvin aavistella, että köyttä on valunut solmun läpi jokunen sentti:



Entäpä jos materiaali olisi staattisempaa? Määritellään avuksi elastinen vakio K, joka kertoo kuinka paljon, tai oikeastaan vähän, materiaali venyy suhteessa kuormitukseen. Tämän K:n yksikkö olisi siis 1/kN, ja esimerkiksi jos K = 100(1/kN), yhden kilonewtonin voimalla kuormitettuna materiaali venyy

1kN/100(1/kN) = 0,01

-kertaiseksi. Materiaalin lopullinen pituus on siis 1,01-kertainen alkupituuteen nähden, eli materiaali venyy 1%. Tarkkaan ottaen vakio kuvaa siis materiaalin staattisuutta eikä elastisuutta.

Kuinka iso ankkurin kuorma tarvitaan erilaisilla K:n arvoilla, jotta ankkuri venyisi alkuperäisestä 0º sivukulmasta suurempaan sivukulmaan? No näin iso:


Kuvajassa on käyrät voimille 1, 2, 4, 8 ja 16 kN. Käyrät perustuvat silkkaan geometriaan ja edellä määriteltyyn voiman ja venymän suhteeseen. Esimerkiksi testitapauksen hieman alle 5 kN kuorma aiheuttaa 30º sivukulman sellaiseen ankkuriin, jonka haarojen K on reilu 20 (1/kN). Kun satutaan tietämään haaran kuorma (3,6kN) ja venymä (jonkin verran yli 15,5%), voidaan myös laskeskella sitä kautta K-arvoksi 3,6kN/0,155 = 23 (1/kN).

Olen aiemmin mittaillut vastaavia arvoja muutamille materiaaleille. Silloin taisi mennä yksiköt poskelleen, tai sitten nyt menee. Silti tämän taulukon lukemat ovat juuri näitä arvoja:

Ocun nylon23.90
Mammut naru30.00
BD nylon39.90
Wild Country dyneema55.20
Rock Empire nylon70.50
Petzl polyesteri177.80

Hassua kyllä, näyttäisi siltä että Ocunin nylon-nauhalenkki ilman mitään solmujakin on riittävän joustava niiaamaan 30º sivukulmaan jo 4 kN ankkurikuormalla. Dyneemaslingillä taas vihreä 8 kN käyrä osuu 30º kohdalle, joten 8kN kuormaan asti pisteet kokisivat suuremman voiman kuin mitä ankkurilla on.

Muistutetaan vielä, että tämä "venymä" sivukulmasta 0 voi tarkoittaa myös löysänä olevan materiaalin oikenemista. Jos ankkurin haaraksi saisikin viritettyä polyesterislingin ilman ensimmäistäkään solmua, tuskin se kovin kireänä oletetussa sivukulman 0 alkutilanteessa olisi.

Sekä solmujen kiristymistä että viskoelastisen materiaalin venymistä koskee todennäköisesti myös tietty hitaus: olisi syytä tehdä sama testi myös pudottamalla, ettei materiaalilla ole aikaa asettua uuteen pituuteensa. Siinäpä aihetta jatkotutkimukselle.

torstai 6. kesäkuuta 2019

Kitkaan perustuvat ankkurit

Tensionless hitch (no-knot, high strength tie-off) ja wrap-pull-tyyppiset ankkurit perustuvat kitkaan. Niin myös P:n muotoinen leivonpää nauhalenkistä, joka tavallaan on yhden kierroksen tensionless hitch. Pahoittelut suomenkielisten termien puutteesta, en nyt ala keksiä sellaisia tyhjästä.

Ideana näissä on siis kiertää köyttä tai muuta tekstiilimateriaalia puun tai pollarin ympärille ja antaa näiden välisen kitkan kantaa kuorma tai ainakin ratkaiseva osuus siitä. Esimerkkinä Wrap 2 pull 1  ja alla P:n mallinen leivonpää.

Wrap 2 pull 1
P:n mallinen leivonpää
Wrap 2 pull 1 -ankkurissa materiaali kiertää puun (tms.) hieman yli kolme neljäsosakierrosta molemmilta puolilta. Siis jos olettaa, että kuorma jakautuu tasan sinisen ja punaisen haaran välillä, puolikasta kuormaa on kantamassa n. 270 asteen kierros puun ympäri. Ja toki solmu, jos niikseen tulee. Mutta kuinka paljon solmulle on odotettavissa kuormaa?

Tässä meitä auttaa capstan-yhtälö (pahoittelut taas). Se on yksinkertaisesti matemaattinen päätelmä siitä, kuinka pollarin (tai kirjaimellisesti vinssin rummun) ja köyden välinen kitka vaikuttaa köyteen, kun köyden jännitys saa aikaan kitkan vaatiman normaalivoiman. Capstan-yhtälö siis perustuu siihen olettamukseen, että kahden pinnan välinen kitka ei riipu mistään muusta kuin pintojen materiaaliominaisuuksista ja voimasta, jolla pintoja painetaan toisiaan vasten. Materiaaliominaisuudet on tiivistetty yhdeksi luvuksi, kitkakertoimeksi μ. Yhtälö kuvaa köyden kuormituksen ja toisella puolella vinssiä tarvittavan jarruvoiman suhdetta: 

T_{{\text{load}}}=T_{{\text{hold}}}\ e^{{\mu \phi }}~,

missä   on se kulma radiaaneina, jonka verran köysi kiertää rumpua.

Puuttuu siis kitkakerroin. Siitähän löytyy erilaisia taulukoita, mutta koska materiaalin pinnan ominaisuuksiin vaikuttaa niin moni muukin asia kuin materiaalin kemiallinen koostumus, mittailin hieman itse sellaisilla materiaaleilla joita saattaisin käyttää wrap-pull-ankkurien rakentamiseen. Käytännössä "rummun" pintamateriaali olisi todennäköisimmin kynnysmattoa, jota käytän puusuojana, ja itse ankkuri koostuisi joko EN1891-köydestä tai nylon-nauhasta. Toki olisi kiinnostavaa tietää myös paljasta puuta vasten syntyvä kitka, mutta en tohtinut taloyhtiön pihassa hangata puiden runkoja.

Kolmella sopivasti sijaitsevalla puulla saa näppärästi mitattua kolme datapistettä: 90º, 180º ja 270º (kuvasta poiketen punainen mitattiin peilikuvana, eli köyden toinen pää oli kiinni samassa ankkurissa kuin vihreä, oikealla).


Testiasetelma kaavamaisesti


Testiasetelma oikeassa elämässä, kaikkine lonkerotölkkeineen
Puun halkaisija oli koko lailla puoli metriä. Testimateriaaleina oli 11mm Beal Access ja n. 20 mm leveä litteä nylon-nauha. Materiaali kiristettiin puun ympärille ja jännitys mitattiin kahta puolta. Jännitysten suhde (eli se mitä capstan-yhtälön pitäisi kuvata) piirrettiin kuvaajaksi vinssin puolisen voiman funktiona ja tältä kuvaajalta poimittiin 1kN piste. Esimerkkinä liukkaimmalla yhdistelmällä, nauhalla ja 90º kontaktilla saadut voimat ja voimien suhde isomman voiman funktiona:

Melko oireellinen ongelma oli, että köydellä ja 270 asteella ei saatu 1 kN arvoa, koska köysi ei kerta kaikkiaan liukunut mihinkään niin pienellä kuormalla. Oikeassa elämässähän vapaana roikkuvan köyden voima ei suinkaan ole nolla, etenkään jos köysi roikkuu vaakatasossa viereiseen puuhun ankkurointuna ja siinä on vielä painona voimamittari. Alla olevan taulukon punaisista arvoista voinee kuitenkin sanoa sen, etteivät todelliset lukemat ole ainakaan suurempia.


Köysi (Beal Access 11mm)
Kulma
90
180
270
1
0.602
0.397
0.108
2
0.598
0.405
0.088
3
0.6
0.414
0.144
KA
0.60
0.41
0.11
Nauha (Nylon, litteä, n. 20mm)
Kulma
90
180
270
1
0.69
0.452
0.355
2
0.698
0.489
0.358
3
0.696
0.501
0.377
KA
0.69
0.48
0.36

Vaikkapa kokeilemalla voidaan etsiä kitkakertoimen arvoja, jotka capstan-yhtälöön sijoitettuna sopivat näihin lukuihin. Sellaisia voisivat olla 0,24 nauhalle ja 0,31 köydelle.
Capstan-yhtälön ennustama voimien suhde kulman funktiona kitkakertoimilla 0,24 ja 0,31

Sekä taulukko että kuvaaja näyttävät jo sen, että 3/4 kierrosta puun ympäri kiedottu materiaali haukkaa helposti yli 60% voimasta. Capstan-yhtälön ennusteen mukaan kokonaisen kierroksen kohdalla voima olisi nauhallakin pudonnut neljännekseen ja köydellä viidennekseen. Tässä vielä elvistelygraafi:


Köyden voiman hupeneminen rummun ympärillä (kitkakerrpin 0,31)
Mitä tästä voidaan päätellä? Erilaisilla kitkaan perustuvilla ankkureilla yritetään tietenkin välttää solmuja. Solmukin on tosin kitkaan perustuva ilmiö, ja jos sorkat luetaan solmuiksi, ainakin tensionless hitch ja leivonpää toisaalta ovat solmuja. Mutta vältettävät solmut ovat tietenkin niitä varsinaisia solmuja, joihin köyden kiintopää tarjoilee kuorman sellaisenaan ja jotka pakottavat köyden sen verran tiukille mutkille, että että verraten solmuttomaan köyteen murtolujuus putoaa kymmeniä prosentteja.

Tarkoitus on siis välttää tuo kymmenien prosenttien pudotus murtolujuujdessa, tai vielä tarkemmin (koska solmu tehdään joka tapauksessa, mutta kitkasorkan toiselle, pienemmän voiman puolelle) välttää tilanne, jossa solmun heikentämä kohta köyttä on ankkurin heikoin lenkki. Jos solmu nylon-köydessä pahimmillaan pudottaa lujuuden 50%:iin, on siis pidettävä huoli että solmu on paikassa, jossa solmun kannettavaksi jää alle 50% kuormasta.

Nauhalle lasketulla kitkakertoimella tämä kohta on noin 170º kohdalla ja köydellä 130º tienoilla. Mittauksiin perustuva taulukko vahvistaa tämän. Siispä ellei kyseessä ole kovasti koetilannetta liukkaampi puu, voi olla melko varma että 3/4 kierrosta saa pienemmän voiman puolella olevan solmun kestämään enemmän kuin köysi jossain kuormitetummassa kohdassa.

Huomataan wrap-pull-ankkurista vielä se, että kuorma jakautuu enemmän tai vähemmän tasaisesti punaisen ja sinisen puolikkaan välille, ja siis molemmat toimittavat kitkan verottamat jämävoimansa solmun eri puolille. Solmu ei silti kuormitu suhteessa yhtään enempää kuin jos pelkkä sininen puoli olisi käytössä tensionless-ankkurin tapaan. Toki köysi pitäisi solmia johonkin, joka ottaa jäljelle jääneen neljäsosan voimasta vastaan. Mutta solmu ei tosiaan välitä siitä, onko tämä jokin tuo punainen puolikas ankkuria, eli sattuuko sen toisessa päässä kitkan takana olemaan iso kuorma vai ei. 
Solmu ei välitä siitä, kummassa näistä se on osallisena
Wrap-pull-ankkurin heikoin lenkki on melko varmasti se kohta köyttä, johon sulkurengas on kiinnitetty eli punaisen ja sinisen puolikkaan yhtymäkohta. Ellei sitten innostuta (nostan käteni virheen merkiksi) rakentelemaan kaikenlaisia wrap 5 pull 3 -hirviöitä, jotka johtavat auttamatta siihen että sulkurengas on heikoin lenkki. Sitä se on helposti muutenkin - ihan perstuntumalta veikkaan että 11mm köydestä tehdyn wrap 2 pull 1 -ankkurin murtolujuus on helposti yli 25 kN. Mutta kun yhteen sulkurenkaaseen ahtaa kolme köyttä, itse ankkurin murtolujuus epäilemättä kaksinkertaistuu (likistyksiin jäävä alin köysikerta tuskin hoitaa omaa osaansa moitteetta, eikä kuorma jakaudu tasan köysikierrosten kesken), mutta sulkurengas luultavasti heikkenee. Toki jos sulkurengas onkin jykevä sakkeli, wrap 5 pull 3 ei välttämättä ole aivan älytön. Vain tavallisen liioiteltu.