lauantai 12. toukokuuta 2018

Tahmeat taljat

Viime vuonna päättelin melko teoreettiselta pohjalta, ettei pelkällä köydellä ja sulkurenkailla saa rakennettua efektiivisesti yli 4:1-taljaa - eli että riippumatta siitä kuinka paljon köyttä taljasta on vedettävä ulos, voimaa sieltä ei saa yli nelinkertaisena ulos.

Teki mieli kokeilla. Ei tästä niin montaa vuotta ole kun itsekin luulin, että kierrättämällä köyttä sulkurenkaiden välillä ja lisäämällä sinnikkäästi kierroksia pääsisi vaikka millaisiin voimiin. Saattaisihan sitä erehtyä toiseenkin suuntaan.

Taas kerran pahoittelut surkeista kuvista. Etupäässä itselleni, jolle pääasiassa kirjoittelen, mutta kyllä satunnainen ulkopuolinenkin varmaan arvostaisi kuvia joista saa selvää. Ulos lähtiessäni jopa mietin, ottaisinko järkkärin mukaan, mutta en sitten jaksanut. Kiitti vaan.

Testiasetelma oli vanhan sinkkuköyden kiristäminen kahden n. viiden metrin päässä toisistaan olevan puun välille. Toisessa päässä oli ankkuri taljaa varten ja toisessa voimamittari. Köyttä oli melko tarkalleen 20 metriä sen päälle, mitä ankkureiden rakentamiseen kului. Dynaamisella köydellä tämä todella merkitsee, sillä kuminauhamainen köysi vaatii pitkän taljan, ettei talja lopu kesken löysiä pois vedellessä. En käyttänyt mitään pidätintä, siispä yksikään taljoista ei sallinut resetointia, vaan yhdellä vedolla oli saatava taljasta irti se mitä aikoi saada.

Perustelen dynaamisen köyden sillä, että tällaisia taljakokeiluja harrastellaan todennäköisemmin silloin kun mukana on vain kiipeilyn perustarvikkeita. Sulkurenkaat olivat kevyitä HMS/päärynämallisia BD Vaporlockeja ja prusikit 6mm narua. Köysi oli Cousin Basaltic 9.4. Koska ei ollut niinkään tarkoitus tehdä tiedettä kuin vain kokeilla, miten köyden saa kiereälle ja miten ei, vedin ihan vain käsin, en täysin voimin mutta sillä tavalla napakasti. Mittasin välillä "referensiksi" vetoni lujuuden ja sain arvoja tasaisesti 0,7 kN kahta puolta.

Testiasetelma ja 3:1
Simppeli 5:1 jaetuilla sulkurenkailla ja simppeli 7:1 niin että kullakin köysikierroksella on oma sulkurenkaansa

Z-rig antoi 1,18 kN. Kun pyöräytin sen vanhan kunnon lisäkierroksen samoihin sulkurenkaisiin (kuva yllä vasemmalla), sain 1,12 kN. Eli 5/3 enemmän köyttä vedettävänä ja vain vähän pienempi voima. Syynä on selvästi yhden sulkurenkaan kautta hankaavat kaksi köysikertaa. Lisäämällä omat sulkurenkaat jokaiselle köysikerralle sain 5:1-systeemistä 1,28 kN ja 7:1-systeemistä (kuva yllä oikealla) 1,26 kN. Eli käyttämällä kahta sulkurengasta 3:1 antoi absoluuttisesti maksimivoiman, lisäämällä sulkurenkaita kannattaa mennä 5:1:een asti, sen jälkeen alkaa alamäki.

Seuraava kuvapari on epäselvä, mutta alla on vastaavat taljat kaavamaisemmin esitettyinä. Kyseessä ovat siis 2:1:llä kiskottava z-rig ja 5:1 crevasse.
2:1 on z-rig ja 5:1 crevasse

Sama selkokielellä
6:1 antoi 1,68 kN ja 5:1 1,62 kN. Jälkimmäisessä muuten ei ole syytä olla kahta prusikia, se vain oli tässä tapauksessa yksinkertaisempi tapa kuin solmu köydessä. Tavallisesti näiden systeemien V:n muotoinen osa olisi slingi tai vastaava pätkä materiaalia, nyt käytin sama köyden eri pätkiä, mikä ei suinkaan selkeytä asiaa.

Sitten kohti isompia kertoimia. Z-rigin vetämä z-rig on varmaan tunnetuin kuutosen kertoimen ylittävä taljasysteemi, luonnollisesti sen kerroin on 9:1. Alla kuva luonnossa 11:1-evoluutioversion vieressä, sitten 11:1 hieman kaavamaisemmin. Ideana on siis kiinnittää "isompaa" z-rigiä vetävä pienempi ankkurin sijasta erääseen taljan liikkuvaan osaan. Alemmassa kuvassa ankkuri on oikealla ja vedettävä köysi vasemmalla.

9:1 ja 11:1
11:1
9:1 antoi 1,96 kN ja 11:1 2,28 kN. Tästä en juuri osaa parantaa, jos pidätinlaitteet (eli resetointi) ja liukkaammat materiaalit ja laitteet on kielletty. Vaikka tiesin lopputuloksen, kokeilin huvikseni sovittaa kolmatta z-rigiä vetämään 9:1:tä. Lopputulos on kyllä 27:1, siis ulos vedettävän köyden määrän suhteen, mutta 27-kertaisella pikakelauksella resetointitarve tulee todella äkkiä. Ehkä pidätinkieltoni oli hieman älytön, mutta toisaalta prusikista ja sulkurenkaasta rakennettu pidätin vaatii vahvanäppisen kaverin resetointiavuksi. Kuvioon tulisivat väkisinkin mukaan fiksummat pidätinlaitteet kuten traxionit.

Jospa lipsutaan mieluummin siihen suuntaan, että sallitaan muita materiaaleja kuin kiipeilyköysi. 120 cm slingi on hyvin tavallinen kiipeilykama, ja luistaa sulkurenkaassa huomattavasti köyttä paremmin. Syy piillee materiaalin sisäisessä kitkassa: litteä slingi ei joudu muokkautumaan niin paljon kurvatessaan sulkurenkaan ympäri, koska sen littanaan muotoon nähden kaartosäde on suhteellisen suuri. Köysi taas on halkaisijaltaan samaa luokkaa kuin sulkurenkaan profiili.

Kun korvasin 5:1 crevassen V:n muotoisen osan 120 cm dyneemaslingillä, sain 1,64 kN - hieman yllättävää, ettei tulos juuri parantunut köyteen verrattuna. Kun lisäsin kriittisimpään kohtaan (lähimmäs kättä) pienen mutta kuulalaakeroidun Petzl Partner -pyörän, pääsin 2,1 kN:iin. Ehdottomasti päivän tehokkain tulos; jos oletetaan sisään menneeksi voimaksi 0,7 kN, saadaan efektiiviseksi voimakertoimeksi tasan 3:1. Ideaali on siis 5:1 eli hyötysuhde 60%.

Jos olisin lisännyt Partnerin myös z-rigiin, se olisi taatusti voittanut tämän hyötysuhdekisan. Jo pelkillä sulkurenkailla saatu arvo tarkoittaa efektiivistä voimakerrointa 1,7:1 ja hyötysuhdetta 56%.

5:1 crevasse liukkaammin: slingillä ja slingillä + pyörällä
Aina pitää kuitenkin hakea absoluuttinen maksimiarvo. Sehän saadaan tietenkin lisäämällä Partner 11:1-systeemiin:
11:1 yhdellä köysipyörällä
Maksimivoimaksi tänään jäi 2,68 kN. Sillä viimeistelemällä sai ysisolmun aika tiukalle. Silti voi miettiä, haluaako systeemistä kiskoa köyttä ulos 2,2-kertaisen määrän saadakseen 1,3-kertaisen voiman. Efektiivinen voimakerroin tällä parannetulla 11:1:llä oli 3.8:1 ja hyötysuhde siis 35%.

On se solmussa.
Yhteenvevo tuloksista suuruusjärjestyksessä absoluuttisen voiman mukaan (suluissa hyötysuhde ja efektiivinen voimakerroin):
  • Yksink. 5:1 kahdella sulkurenkaalla 1,12 kN (32%, 1,6:1)
  • Z-rig 1,18 kN (56%, 1,7:1)
  • Yksink. 7:1 kuudella sulkurenkaalla 1,26 kN (26%, 1,8:1)
  • Yksink. 5:1 neljällä sulkurenkaalla 1,28 kN (37%, 1,9:1)
  • 5:1 crevasse 1,62 kN (46%, 2,3:1)
  • 5:1 crevasse slingillä 1,64 kN (48%, 2,4:1)
  • Z-rig + 2:1 1,68 kN (40%, 2,4:1)
  • 9:1 1,96 kN (31%, 2,8:1)
  • 5:1 crevasse slingillä ja pyörällä 2,1 kN (60%, 3:1)
  • 11:1 2,28 kN (30%, 3,3:1)
  • 11:1 pyörällä 2,68 kN (35%, 3,8:1)
Lopetetaanpa kuvaajaan, johon tuolla ylempänä viittaamassani jutussa myöskin lopetin, ja todetaan uudestaan, ettei ilman liukkaita laitteita taida saada aikaan efektiivisesti 4:1:tä kummempaa taljaa.

Vanha kuva mutta toimii edelleen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti