perjantai 25. toukokuuta 2018

Virkistävä köysirata

Käytiin työporukalla kokeilemassa suunnittelemiani mallikelpoisia puu- ja pulttiankkureita köysiradalle. Rakensin radan puolikkaan ja tiimi tuplakappaleen. Eipä rakentaminen tältä nelihenkiseltä, viisi korkeakoulututkintoa suorittaneelta porukalta ollut kummallinenkaan temppu.

Ope esittelee puuankkuria

Huomioita: kuvan backup jäi liian alas, kuten arvata saattaa. Kun rata oli kiristetty toisesta päästä, sain juuri ja juuri nostettua vihreän slingin (ja oppilaiden kuuliaisesti vastaavalla tavalla laittaman tuplakappaleen) lähemmäs puunsuojaa niin että prusikin ja backupin väli löystyi hieman. Ennenkin on käynyt niin, että ensimmäisenä rakennettava miehittämätön pää rataa jää hieman oman onnensa nojaan, niin että joku sulkurengas saattaa pyörähtää poikittain, slingi valua pois paikoiltaan tai oksa mennä köyden väärältä puolelta. Olisi parasta käydä katsomassa kun kiristäminen on aluillaan, ja vähintään ennen kuin toisesta päästä mennään radan varaan.

Toinen pää

Selitin reikien sijaintiin liittyvät reunaehdot, ja porukka löysi hyvän ratkaisun äkkiä. Tekisi mieli väittää, että suojamaton sijainti ja koko oli tarkkaan mietitty, mutta moukan tuurilla sekä slingit että backup-laitteet saivat juuri sopivan suojan.

Toimii!

Jarrutin laskijoita kasilla. ATC olisi ollut aivan liian tahmea. Kokeilin pelkällä rukkasella, mutta se kuumeni vähän liikaa. Rack voisi olla hyvä ratkaisu, koska se ei käherrä köyttä yhtä pahasti kuin kasi. Yhden kerran kiristeltiin köysiä kesken leikin vaihtamalla backupin tilalle 3:1, ja sehän toimi apukäsien kanssa ihan hyvin.

Urhea kollegani suostui jopa pelastettavaksi. Tilanne tuli äkkiä (sic), joten jouduin miettimään ja haeskelemaan tarvikkeita laukusta hetken aikaa. Olin karkeasti suunnitellut ripustaa pelastettavan toisen radan köyden varaan nousukahvalla ja prusikilla, mutta en ollut miettinyt, että niiden on oltava sellaisessa osassa köyttä, joka ei missään vaiheessa hankaudu kalliota vasten. Onneksi hoksasin tämän ajoissa ja onneksi tässä tapauksessa oli helppo ulottaa tarrainkaksikko sen verran kauas, ettei ongelmia tullut. Korostetaan nyt tässä vielä, siltä varalta että joku muukin lukee tämän, että pelastustilanne oli täysin simuloitu.


Kuvakaappaus videolta: nousukahva ja prusik näkyvät joten kuten

Nostin kuorman pois prusikeilta helposti 5:1-systeemillä. Systeemi kannattaa pitää saatavilla sen jälkeenkin. Nimittäin jos ei irrota prusikeja vaan vain maindaa niitä, mikä on perusteltua turvallisuuden kannalta, ennemmin tai myöhemmin on huolimaton ja laskee kuorman takaisin prusikien varaan. Köysiä kannattaa malttaa löysentää vuorotellen kohtuullisissa paloissa, jolloin kuorma jakaantuu tasaisesti köysille. Tämä on paitsi turvallisuus-, myös mukavuusasia. Pelastamiseen meni kaikkineen vajaa kymmenen minuuttia, josta puolet oli kamojen haeskelua laukusta. Seuraavan kerran otan suunnitelman mukaiset tarpeet valmiiksi esille.

Kuvakaappaus videolta: prusikit pysyivät kiinni

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti